با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ کمبود ۸۰ هزار ساعت معلم مرد در تهران و شکاف طبقاتی بین مدارس
زیارت عاشورا

چهاربندمدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با مقایسه اختلاف میان سرانه مدارس دولتی با مدارس غیردولتی گفت: اختلاف‌های موجود منجر به شکاف طبقاتی شده و به اصل عدالت آموزشی آسیب می‌زند.

به نقل از تسنیم:اسفندیار چهاربند امروز در همایش تحول بنیادین نظام تعلیم  تربیت در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در شهر تهران برای بازگشایی مناسب مدارس در مهر 94 آمادگی کامل داریم و مهر امسال باید پیچ تاریخی تحول نظام تعلیم و تربیت را با موفقیت طی کنیم.

وی افزود: سند جامعی که در  طرح تفصیلی شهر تهران تهیه شده و به تایید شورای شهر رسیده است تهران را شهری دانش‌پایه، هوشمند، جهانی و دارای ساختاری مناسب برای فعالیت و فراغت شهروندان تعریف کرده است بر همین اساس باید تلاش کنیم تا شهروندانی را تربیت کنیم که برای چنین چشم‌اندازی شایستگی‌های لازم را کسب کنند. 

وی گفت: تعلیم و تربیت متناسب با سند تحول بنیادین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و با برگزاری نشست‌های مختلف و استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه‌ها طرحی را ارائه کردیم که اهداف سند تحول بنیادین و سیاست‌های پنحگانه وزیر آموزش و پرورش را عملیاتی می‌کند و پیام‌ها را به مدرسه می‌فرستد و این مدل طراحی شده در اختیار مناطق آموزش و پرورش قرار گرفته است. 

چهاربند با اشاره به رویکردهای حاکم بر این برنامه عنوان کرد:‌حاکمیت دیدگاه فرصت‌مدارانه همزمان با تفکر مسئله‌مدار در این مدل مد نظر است چرا که بسیاری از فرصت‌ها می‌توانند از بروز مسائل پیشگیری کنند. برنامه‌باوری و برنامه‌محوری باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که تاکنون انواع مختلف برنامه‌ها را داشتیم اما باور به برنامه برای تحقق آن وجود نداشت. 

* اگر مدارس همراهی نداشته باشند تحول بنیادین با تأخیر مواجه می‌شود

وی ادامه داد: مدرسه‌محوری باید سرلوحه کارها قرار بگیرد. تغییر نگاه به مدرسه از مجری به مولد فرصت‌های تربیتی مدنظر است. چرا که اگر مدارس مشارکت لازم را در طراحی برنامه‌ها نداشته باشند اجرای سند تحول بنیادین با تأخیر مواجه خواهد شد. 

* گستردگی مدارس خاص برنامه درسی را دچار آشفتگی کرده است

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: فرآیندمداری و پیامدمحوری در برنامه‌های ما مدنظر است. یکپارچه‌نگری در اجرای برنامه درسی در راستای تعالی هویت دانش‌آموزان باید اجرایی شود به عنوان مثال هم اکنون در شهر تهران به دلیل گستردگی مدارس خاص برنامه درسی دچار آشفتگی شده است. باید بین برنامه‌های مصوب و فلوق‌برنامه‌ها و منابع درسی و کمک درسی یکپارچگی ایجاد کرد و از تفکیک آموزش و از پرورش اجتناب کنیم.

* آموزش و پرورش قادر به ارائه سطحی از کیفیت است که برای همه خانواده‌ها رضایت‌بخش نیست

چهاربند تصریح کرد: تنوع‌بخشی به منابع مالی یکی دیگر از سیاست‌های مدنظر در آموزش و پرورش شهر تهران است و بهترین روش ایجاد یک فضای رقابتی است که کیفیت در آن محدود نباشد. اینکه در اصل 30 قانون اساسی آموزش و پرورش مکلف به ارائه آموزش رایگان است مورد تایید است اما ما می‌توانیم سطحی از کیفیت را ارائه دهیم که برای تمام مردم اقناع کننده نیست و برخی خانواده‌ها به دنبال سطح بالاتر کیفیت هستند که باید این دسترسی برای آنها فراهم شود. 

وی با اشاره به اینکه مسائل موجود را باید براساس رویکردهای سند تحول بنیادین حل کرد، گفت: نمی‌توان یک برنامه را از ادارات به مدارس ابلاغ کرد و مدعی بود که به مدرسه‌محوری اعتقاد داریم. مدرسه‌محوری انعطاف در برنامه‌ها را به همراه دارد. 

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: گروهی از برنامه‌ها انتخابی است به عنوان مثال در بحث هویت دینی مجموعه‌ای از اقدامات و برنامه‌ها را داریم که بخشی از آنها برای همه الزامی است و بخشی دیگر انتخابی و اختیاری است. همچنین برخی برنامه‌ها خاص هستند که عمدتا حول برنامه درسی است. 

* تهران آسیب‌پذیرترین شهر در حوزه فضای آموزشی است

چهاربند عنوان کرد: در برخی از مناطق شهر تهران به دلیل ساخت و ساز انبوه‌سازان با مشکل فضای آموزشی مواجهیم و در برخی مناطق مدارس فرسوده هستند که باید این مشکلات حل شود. تهران آسیب‌پذیرترین شهر در حوزه فضای آموزشی است.

* کمبود معلم مرد در پایتخت

وی با اشاره به ساماندهی هدفمند نیروی انسانی با تأکید بر حل مشکل کاهش معلمان مرد اظهار داشت: در شهر تهران 115 هزار ساعت کمبود معلم مرد داشتیم که با اجرای برخی از سیاست‌ها همچون تعدیل رشته‌ها و شاخه‌ها آن را به 80 هزار ساعت کاهش دادیم.

* توقف رشد مدارس خاص و توجه به کیفیت آنها

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: تعدیل مدارس خاص و حمایت از مدارس دولتی در شهر تهران مدنظر است و در تلاش هستیم تا بین مدارس دولتی، خاص و انواع مدارس غیردولتی توازن ایجاد کنیم. رشد بی‌رویه مدارس خاص را متوقف کرده‌ایم و به کیفیت آنها توجه داریم.

چهاربند با اشاره به اختلاف بین سرانه آموزشی مدارس دولتی با غیردولتی ادامه داد: این اختلاف در دوره ابتدای 4.6 دوره متوسطه اول 5.3 و دوره متوسطه دوم 7.1 است که این شکاف سرانه آموزشی به شکاف طبقاتی دامن زده و بر اصل برقراری عدالت آموزشی آسیب می‌زند. بنابر این تلاش می‌کنیم با حمایت از مدارس دولتی فاصله آنها با مدارس غیردولتی را کاهش دهیم.

 



با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:, | 15:40 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |